Programy i projekty

Programy i Projekty

Programy własne nauczycieli są to programy wspierające, rozszerzające realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
Są to programy opracowane przez nauczycieli, zaopiniowane przez radę pedagogiczną i dopuszczone przez dyrektora do użytku w przedszkolu w czasie określonym przez program.

PROGRAMY WYCHOWANIA PRZEDSZKOLENGO:

W roku szkolnym 2024/2025 w przedszkolu obowiązują nw. dopuszczone do użytku przez dyrektora programy wychowania przedszkolnego realizowane przez nauczycieli w grupach:

  1. „Zabawy z porami roku” – program wychowania przedszkolnego

– wydawnictwo: Podręcznikarnia 2021

– autorzy: Iwona Lewkowicz, Anna Tworkowska-Baraniuk

program realizowany w grupie I, II, IV (dzieci 2,5/3/4/5 letnie)

  1. Program wychowania przedszkolnego

– D. Kossakowska, Podręcznikarnia 2023 r.

program realizowany w grupie III, VI (dzieci 4/5/6 letnie)

  1. „Trefliki” – program wychowania przedszkolnego

– wydawnictwo: Podręcznikarnia 2021

– autorzy: Dorota Kossakowska

program realizowany w grupie V (dzieci 5-6 letnie)

 

Dopuszczone do użytku przez dyrektora ww. programy wychowania przedszkolnego

stanowią przedszkolny zestaw programów wychowania przedszkolnego.

PROGRAMY REALIZOWANE PRZEZ NAUCZYCIELI ZAJĘĆ DODATKOWYCH:

  1. Język angielski: Program nauczania języka angielskiego. Kurs dla początkujących, dla grup przedszkolnych zgodny z nową podstawą programową.

– wydawnictwo: Express Publishing 2017

– autor: Magdalena Kębłowska

  1. Religia: Poradnik metodyczny „Świat Dziecka Bożego” do nauczania religii rzymskokatolickiej według podręcznika nr AZ-02-01/10-KI-3/16, zgodnego

z program nauczania nr AZ-0-01/10

– wydawnictwo: Jedność, Kielce 2015

– redakcja: Dariusz Kurpiński, Jerzy Snopek

– za zezwoleniem Władzy Duchownej OJ-178/15, Kielce, 30 lipca 2015,
Bp Marian Florczyk – Wikariusz Generalny

  1. Gimnastyka korekcyjna: Program zajęć gimnastyki korekcyjnej dla dzieci

w wieku przedszkolnym

– nauczycielski program własny, autor: Bartosz Bommersbach.

NAUCZYCIELSKIE PROGRAMY WŁASNE:

Gr. I

  • Program adaptacyjny dla dzieci 2,5/ 3-letnich „Z radością do przedszkola”

Program opracowała Agata Brajowska, a realizowany będzie przez autorkę oraz nauczycielki współprowadzącą grupę mgr

Program adaptacyjny opracowany został z myślą o dzieciach 3-letnich. Przyjęte w nim założenia mają umożliwić dzieciom lepszy start przedszkolny, a także pomóc im zaadoptować się w nowych warunkach instytucjonalnych. Program opiera się przede wszystkim na współpracy przedszkola z rodziną dziecka. Głównym celem programu jest wspomaganie i ukierunkowanie rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem społeczno-kulturowym i przyrodniczym. Treści programowe zgodne są z założeniami nowej podstawy programowej wychowania przedszkolnego zatwierdzonej przez MEN z dnia 14 lutego 2017 r.  Program realizowany będzie w grupie 2,5 3- latków „Misie” w roku szkolnym 2024/2025.

 

  • Program profilaktyki logopedycznej pt., „Spotkanie z misiem Uszatkiem”
    Program opracowała logopeda Agnieszkę Micał.

            Program jest skierowany do dzieci 2,5 i 3 letnich. Realizowany będzie poprzez stymulację oraz terapię logopedyczną w formie zabaw i ćwiczeń. Głównym celem programu jest zapobieganie powstawaniu ewentualnych zaburzeń mowy dziecka oraz stymulowanie jego rozwoju poprzez współpracę z rodzicami i nauczycielami, wczesną diagnozę, stymulację funkcji językowych oraz korygowanie złych nawyków i wad artykulacyjnych. Zajęcia odbywać się będą od końca września 2024 r. do końca czerwca 2025 r. raz w tygodniu w grupie I. Będą one miały na celu:
• opanowanie umiejętności odpowiedniego witania się i żegnania
• wyrabianie umiejętności uważnego słuchania
• bogacenie słownictwa związanego z najbliższym otoczeniem
• rozwijanie i doskonalenie artykulacji
• rozwijanie mowy opowieściowej
• wykształcanie i utrwalanie umiejętności dojrzałego sposobu połykania
• usprawnianie motoryki narządów mowy
• podnoszenie motoryki w zakresie motoryki małej i dużej
• rozwijanie percepcji słuchowej
• wydłużanie fazy wydechowej
• umuzykalnianie dzieci
• wyrabianie poczucia rytmu.

Podczas dobrej zabawy i mile spędzonego czasu dzieci będą nabywały umiejętności koniecznych do prawidłowego rozwoju mowy.

Gr. II

  • Program z zakresu edukacji matematycznej pt., „Matematyka dla smyka”

W roku szkolnym 2024/2025 w grupie II realizowany będzie program własny z zakresu edukacji matematycznej pt. „Matematyka dla smyka” przez nauczycielkę Bogumiłę Surdej. Projekt  przeznaczony jest dla dzieci 4-letnich i jest zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego. Opiera się na założeniach nauki przez zabawę i działanie za pomocą konkretów i praktycznych ćwiczeń. Program zawiera cele szczegółowe, sposoby ich osiągania, metody i formy pracy, treści programowe oraz sposoby ewaluacji. Zajęcia prowadzone będą 2 razy w  miesiącu wg rozkładu materiału opracowanego na cały rok.

  • Program z zakresu edukacji plastycznej pt., „Mały Artysta”
 

Program opracowany został dla dzieci czteroletnich wykazujących uzdolnienia i zainteresowania plastyczne przez Teresę Bigda – Gawin. Realizowany będzie w Przedszkolu nr 24 w Tarnowie z małą grupą dzieci (10 – 16 osób) dwa razy w miesiącu w ramach podstawy programowej, zgodnie z aktualnym harmonogramem pracy przedszkola. Głównym założeniem programu jest wychodzenie naprzeciw potrzebom dziecka rozwijanie i wspomaganie jego zdolności zgodnie z jego potencjałem i możliwościami. Program zakłada realizację haseł zawartych w podstawie programowej poszerzonych o treści różnorodnych działań praktycznych i rozwijania indywidualnych zainteresowań dziecka.

  • Głównym celem tego programu jest wspomaganie i ukierunkowanie rozwoju dziecka w zakresie:
  • – jego wrodzonych możliwości twórczych,
  • – poznawania i wyrażania siebie w formie ekspresji plastycznej,
  • – kształtowania twórczej postawy.

 

Gr. III

  • Program z edukacji matematyczno – muzycznej „Śpiewam i tańczę – gram i liczę”

W grupie III, realizowany będzie program pt. „Śpiewam i tańczę – gram i liczę”, dla dzieci 4-5 letnich, opracowany przez naucz. mgr Grażynę Potępa. Program rozbudza dziecięce zainteresowania muzyką, doskonali wrażliwość słuchową, rozwija kompetencje poznawcze, matematyczne i społeczne. Buduje poczucie przynależności do grupy przedszkolnej, jak również przynależności regionalnej i narodowej.

 

  • Program z zakresu edukacji emocjonalnej pt., „Przedszkolak w wielkim świecie emocji i wartości”

Program został opracowany przez panią Annę Pasek – Srokę, powstał na potrzeby dzieci, które w wieku przedszkolnym zaczynają lepiej rozumieć uczucia swoje i innych. Emocje i wartości odgrywają kluczową rolę w rozwoju przedszkolaka, kształtując jego osobowość, relacje z innymi oraz umiejętność radzenia sobie z wyzwaniami.
Program ten, dostosowany do wieku przedszkolaków integruje świat emocji i wartości.  W oparciu o zastosowanie różnych metod aktywizujących, łączy zabawę z nauką, angażując dzieci w różnorodne aktywności edukacyjne, artystyczne i ruchowe, mające na celu:
Rozwijanie świadomości emocjonalnej: Pomoc dzieciom w rozpoznawaniu i nazywaniu własnych emocji, a także w rozumieniu emocji innych osób.
 Kształtowanie pozytywnych wartości:
Wprowadzenie pojęć takich jak przyjaźń, empatia, współpraca, tolerancja, szacunek, odpowiedzialność i uczciwość, aby przedszkolaki  codziennie działały zgodnie z przyjętymi wartościami.
Promowanie zdrowych relacji: Zachęcanie dzieci do współpracy, dzielenia się, rozwiązywania konfliktów w konstruktywny sposób oraz wzajemnego wspierania się.
Wspieranie rozwoju umiejętności społecznych: Pomoc dzieciom w nauce komunikacji werbalnej i niewerbalnej oraz w wyrażaniu swoich potrzeb i uczuć w sposób odpowiedni i zrozumiały dla innych.

 Gr. IV

1. Program  „Uśmiech NeroTerapi”- dogoterapia to zaawansowana metoda terapeutyczna prowadzona od października do maja pod opieką Eweliny Gabiga, pedagoga specjalnego. Dzieci uczestniczą w interaktywnych zajęciach z udziałem psa, wspierając tym samym proces rehabilitacji i terapii. Dogoterapia nie tylko sprzyja harmonijnemu rozwojowi dzieci, lecz także pomaga im nawiązać relacje i rozwijać umiejętności pod czujnym okiem przyjaznego psa. Głównym celem programu jest kompleksowa poprawa zdrowia fizycznego, psychicznego i emocjonalnego podopiecznych, promując harmonię i rozwój w różnych sferach ich życia. Zadania, takie jak doskonalenie percepcji, koncentracji uwagi, komunikacji, orientacji przestrzennej czy samodzielności, pozwalają dzieciom na wszechstronny rozwój podczas integracji z psami terapeutycznymi.
 
 
 
2.Projekt „Bezpieczne Przedszkole Online z Użyciem Robotów Ozobotów”, prowadzony od października do maja pod nadzorem  pedagoga specjalnego Pani Eweliny Gabiga, łączy edukację w zakresie bezpieczeństwa online z podstawami kodowania za pomocą robotów Ozobotów dla grupy IV, V, VI. Program skupia się na trzech obszarach działania: edukacji o bezpieczeństwie online, kodowaniu przy użyciu robotów Ozobotów oraz bezpiecznego korzystania z internetu z nauką programowania i współpracą. Dzieci uczestniczą w interaktywnych zajęciach, w trakcie których zdobywają wiedzę o zagrożeniach online, uczą się podstaw kodowania poprzez zabawę z robotami oraz rozwijają umiejętności społeczne i komunikacyjne. Projekt pozwoli dzieciom na holistyczny rozwój, łącząc naukę, zabawę i bezpieczne korzystanie z technologii w przedszkolu. 

Gr. V

  • Program z edukacji matematycznej pt., „Zabawy z matematyką”

Nauczycielski program własny pt. „Zabawy z matematyką” realizowany będzie na grupie V – dzieci 5 i 6 letnie. Program został opracowany przez nauczycielkę mgr Natalię K., a realizowany będzie przez autorkę oraz nauczycielkę współprowadzącą grupę mgr Małgorzatę W. Cel ogólny programu to rozwijanie zainteresowań matematycznych oraz nabywania umiejętności związanych z naukami ścisłymi, a także rozwijanie motywacji do nauki jako źródła wiedzy. Program ma ukazać jak wdrażać w procesie edukacyjnym elementy edukacji matematycznej. Myślą przewodnią programu jest wdrożenie edukacji matematycznej dzieci w proces wspomagania rozwoju umysłowego. Wiele z przedstawionych w programie przykładów zabaw, gier i ćwiczeń to zabawy, które mogą doskonale ułatwiać dziecku rozumienie pojęć matematycznych, stosowanie znaków matematycznych w grach i ćwiczeniach, posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi, grupowanie i tworzenie zbiorów.

 

 

PROGRAMY, PROJEKTY ZEWNĘTRZNE REALIZOWANE PRZEZ NAUCZYCIELI:

Gr. IV

  1. Projekt edukacyjny pt: „Mały Miś w świecie wielkiej literatury”- Cele: rozwijanie i promowanie czytelnictwa wśród najmłodszych, Zachęcanie dorosłych do głośnego czytania, wyrabianie właściwych nawyków czytelniczych.
  2. Ogólnopolski projekt edukacyjny „Na tropie zdrowego odżywiania” Cele: polisensoryczne poznanie wybranych warzyw i owoców, kształtowanie nawyków prozdrowotnych dzieci w zakresie jedzenia warzyw i owoców oraz picia odpowiedniej ilości wody, kształtowanie poczucia odpowiedzialności dzieci za własne zdrowie, nawiązanie efektywnej współpracy z rodzicami przedszkolaków, doskonalenie procesów poznawczych dzieci, wykorzystanie nowych technologii w pracy z dziećmi.
Programy Wychowania Przedszkolnego 23/24

W roku szkolnym 2023/24 w przedszkolu obowiązują nw. dopuszczone do użytku przez dyrektora
programy wychowania przedszkolnego realizowane przez nauczycieli w grupach

  • Program wychowania przedszkolnego realizowany w grupie V, VI wydawnictwo: Podręcznikarnia 2023 autor: Dorota Kossakowska
  • „Zabawy z porami roku" - program wychowania przedszkolnego realizowany
    w grupie I, II, III wydawnictwo: Podręcznikarnia 2022 autorzy: Iwona Lewkowicz, Anna Tworkowska-Baraniuk,
  • „Trefliki w przedszkolu”- program wychowania przedszkolnego realizowany w grupie IV wydawnictwo: Podręcznikarnia 2023 autor: Dorota Kossakowska

Dopuszczone do użytku przez dyrektora ww. programy wychowania przedszkolnego
stanowią przedszkolny zestaw programów wychowania przedszkolnego.

Programy opracowane przez nauczycieli i realizowane w przedszkolu w roku szkolnym 2023/ 24:

  1. Program adaptacyjny „Radosny przedszkolak” opracowany został z myślą
    o dzieciach 3-letnich. Przyjęte w nim założenia mają umożliwić dzieciom lepszy start przedszkolny, a także pomóc im zaadoptować się w nowych warunkach instytucjonalnych. Program opiera się przede wszystkim na współpracy przedszkola z rodziną dziecka. Głównym celem programu jest wspomaganie i ukierunkowanie rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem społeczno-kulturowym i przyrodniczym. Treści programowe zgodne są z założeniami nowej podstawy programowej wychowania przedszkolnego zatwierdzonej przez MEN z dnia 14 lutego 2017 r.  Program realizowany będzie w grupie 3- latków „Misie” w roku szkolnym 2023/2024. Program opracowała Bogumiła S.

  2. Program własny "Zabawy z literkami" dla dzieci 6 letnich, opracowany został w oparciu o Podstawę Wychowania Przedszkolnego, Program Wychowania Przedszkolnego - Zabawy z porami roku, ks. dr M. Staniek pt. "Melorytmiczna koncepcja wspomagająca naukę czytania- muzykę słyszymy, litery widzimy" oraz szkolenia online "Literkowe zabawy". Program zawiera innowacyjne zabawy sprzyjające przyswajaniu umiejętności czytania, połączonych z wybranymi elementami dzieła muzycznego.Dzięki temu utrwalanie liter oraz wspomaganie umiejętności czytania będzie dla dzieci przyjemną zabawą i odkrywaniem własnych zainteresowań. Program opracowała Grażyna P.

  3. Program logopedyczny w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej „Program profilaktyki logopedycznej dla dzieci 3-4 letnich”
    Program opracowała logopeda Agnieszkę M.

            Program jest skierowany do dzieci 3-4 letnich. Realizowany będzie poprzez stymulację oraz terapię logopedyczną w formie zabaw i ćwiczeń. Głównym celem programu jest zapobieganie powstawaniu ewentualnych zaburzeń mowy dziecka oraz stymulowanie jego rozwoju poprzez współpracę z rodzicami i nauczycielami, wczesną diagnozę, stymulację funkcji językowych oraz korygowanie złych nawyków i wad artykulacyjnych.

Zajęcia odbywać się będą od końca września 2023 r. do końca czerwca 2024 r. raz w tygodniu w grupie I i II. Będą one miały na celu:
• opanowanie umiejętności odpowiedniego witania się i żegnania
• wyrabianie umiejętności uważnego słuchania
• bogacenie słownictwa związanego z najbliższym otoczeniem
• rozwijanie i doskonalenie artykulacji
• rozwijanie mowy opowieściowej
• wykształcanie i utrwalanie umiejętności dojrzałego sposobu połykania
• usprawnianie motoryki narządów mowy
• podnoszenie motoryki w zakresie motoryki małej i dużej
• rozwijanie percepcji słuchowej
• wydłużanie fazy wydechowej
• umuzykalnianie dzieci
• wyrabianie poczucia rytmu.

Podczas dobrej zabawy i mile spędzonego czasu dzieci będą nabywały umiejętności koniecznych do prawidłowego rozwoju mowy.

4. Innowacyjny program profilaktyczny pt. „Logopedia w ruchu” opracowany i realizowany przez logopedę panią Agnieszkę M. Program opiera się na stymulacji rozwoju mowy, polegającej na zaspakajaniu naturalnych potrzeb dzieci jakim jest potrzeba ruchu i zabawy. Celem jest równoczesne wzmacnianie mięśni całego ciała, w tym mięśni artykulacyjnych.  W trakcie zajęć dzieci nabywają prawidłowych wzorców ruchowych w obrębie artykulatorów oraz odnajdują położenie swojego ciała w przestrzeni i poznają jego schemat. Program rozwija mowę dzieci, wypracowuje prawidłowe ułożenie pozycji spoczynkowej języka i warg oraz prawidłowy tor oddechowy. Wzbogaca również słownik czynny i bierny, usprawnia koordynacje i równowagę oraz przyspiesza rozwój lateralizacji.

INNE PROGRAMY/PROJEKTY:

  1. Ogólnopolski program profilaktyczny pt. „Przyjaciele Zippiego” będzie realizowany w grupie V przez nauczyciela panią natalię K. oraz w grupie VI przez panią Anetę K.

            Program promocji zdrowia psychicznego, który kształtuje i rozwija umiejętności psychospołeczne u małych dzieci w wieku 5-8 lat. Uczy różnych sposobów radzenia sobie z trudnościami i wykorzystywania nabytych umiejętności w codziennym życiu oraz doskonali relacje dzieci z innymi ludźmi. Nie koncentruje się on na dzieciach z konkretnymi problemami czy trudnościami, ale promuje zdrowie emocjonalne wszystkich małych dzieci.

Programy nauczycielskie 20/21
Programy nauczycielskie 19/20
Programy nauczycielskie 18/19
Programy nauczycielskie 17/18
Programy nauczycielskie 16/17