Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
REGULAMIN RADY RODZICÓW
PRZEDSZKOLA PUBLICZNEGO NR 24 W TARNOWIE
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
- 1
Regulamin został opracowany przez Radę Rodziców na podstawie art. 83 i art. 84 ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 59 i 949).
- 2
Regulamin niniejszy określa cele, zadania i organizację Rady Rodziców.
- 3
Terenem działania Rady Rodziców zwanej dalej „Radą” jest budynek Przedszkola Publicznego Nr 24 w Tarnowie, przy ul. Westerplatte 11 zwanego dalej „przedszkolem”.
Rozdział 2
Istota i cele Rady Rodziców
- 4
- Rada jest organem kolegialnym, autonomicznym w przedszkolu działającym zgodnie
z obowiązującymi przepisami, Statutem Przedszkola Publicznego Nr 24 w Tarnowie oraz niniejszym regulaminem. - Rada stanowi reprezentację rodziców i opiekunów prawnych dzieci uczęszczających do przedszkola.
- Celem działalności Rady jest:
- Organizowanie i rozwijanie współpracy rodziców z przedszkolem, władzami oświatowymi i samorządowymi w zakresie doskonalenia działalności statutowej przedszkola i ujednolicenia oddziaływań wychowawczych, dydaktycznych
i opiekuńczych na dzieci. - Uczestniczenie w życiu przedszkola dla ciągłego podnoszenia poziomu pracy przedszkola i zaspokajania potrzeb dzieci.
- Upowszechnianie wśród rodziców wiedzy o funkcjach opiekuńczych i wychowawczo-dydaktycznych rodziny i przedszkola w życiu dziecka.
- Prezentowanie wobec Dyrektora przedszkola i Rady Pedagogicznej opinii rodziców we wszystkich istotnych sprawach dotyczących działalności przedszkola.
- Przekazywanie rodzicom dzieci uczęszczających do przedszkola informacje
o udzielanej pomocy na rzecz przedszkola oraz działalności finansowej Rady.
Rozdział 3
Wybory do Rady Rodziców i jej struktura
- 5
- Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
- W skład Rady wchodzą po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych
w tajnych wyborach przez zebranie rodziców dzieci danego oddziału obecnych na pierwszym zebraniu organizacyjnym. - W wyborach jedno dziecko reprezentuje jeden rodzic.
- W skład Rady nowej kadencji mogą wchodzić rodzice będący członkami Rady w roku poprzednim.
- Obwieszczenie wyników wyborów, podanie do wiadomości składu Rady i zwołanie pierwszego posiedzenia Rady nie później niż 30 dni od dnia wyborów należy do obowiązków Dyrektora przedszkola.
- 6
- Rada na pierwszym posiedzeniu wybiera spośród siebie przewodniczącego, zastępcę, sekretarza, skarbnika oraz komisję rewizyjną.
- Kadencja Rady trwa 1 rok.
- W uzasadnionych przypadkach, jeżeli w czasie trwania kadencji, na skutek odstąpienia od działalności ze składu Rady ubędzie jeden z członków, dopuszcza się zorganizowanie wyborów uzupełniających skład Rady.
- Odstąpienie od udziału w działalności Rady może nastąpić w drodze złożenia rezygnacji, która wymaga akceptacji Rady, lub odwołania na wniosek rodziców lub członków Rady.
- Powodem odwołania może być naruszenie przepisów prawa, przepisów niniejszego regulaminu, działanie na szkodę przedszkola, drastyczne naruszanie ogólnie obowiązujących norm życia społecznego, nie uczestniczenie lub bierna postawa
w pracach Rady. - Odwołanie członka Rady następuje na posiedzeniu Rady po uprzednim przegłosowaniu zwykłą większością głosów w trybie uchwały.
- Decyzja o rozwiązaniu Rady w trakcie roku szkolnego może być podjęta tylko za zgodą 75% członków Rady.
Rozdział 4
Kompetencje Rady Rodziców
- 7
- Do kompetencji stanowiących Rady należy uchwalanie regulaminu swojej działalności, określającego w szczególności wewnętrzną strukturę i tryb pracy oraz szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do Rady.
- Zapisy w regulaminie muszą być zgodne z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa i statutem przedszkola.
- Rada opiniuje w szczególności:
- program i harmonogram poprawy efektywności kształcenia lub wychowania przedszkola,
- projekt planu finansowego składany przez Dyrektora przedszkola,
- wniosek o wprowadzenie w przedszkolu eksperymentu pedagogicznego,
- podjęcie działalności w przedszkolu stowarzyszeń lub innych organizacji,
- pracę nauczyciela początkowego i mianowanego do ustalenia oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu,
- wnioskowanie o nadanie imienia dla przedszkola,
- Rada ma uprawnienia do:
- delegowania dwóch przedstawicieli do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko dyrektora,
- występowania do Dyrektora, Rady Pedagogicznej przedszkola, organu prowadzącego, organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach przedszkola,
- uzgodnienia czasu pracy przedszkola ustalonego przez organ prowadzący na wniosek Dyrektora przedszkola,
- wnioskowania o dokonanie oceny pracy nauczyciela,
- wyboru przedstawiciela Rady, rozpatrującego odwołanie nauczyciela od oceny pracy.
Rozdział 5
Zadania członków Rady Rodziców
- 8
- Działalnością Rady kieruje przewodniczący.
- Zadaniem przewodniczącego jest:
- kierowanie całokształtem prac Rady,
- opracowanie projektu planu pracy wraz z planem finansowym na dany rok szkolny,
z uwzględnieniem zadań wynikających ze szczegółowego programu rozwoju przedszkola, - współdziałanie ze wszystkimi członkami Rady, włączanie ich do realizacji planu pracy,
- zwoływanie i prowadzenie zebrań Rady,
- kierowanie działalnością finansową Rady,
- przekazywanie Dyrektorowi opinii i postulatów rady dotyczących działalności przedszkola.
- Zadaniem skarbnika jest:
- czuwanie nad rytmiczną realizacją planu finansowego i prawidłowym oraz celowym gospodarowaniem funduszami Rady,
- sprawdzanie na bieżąco dokumentów finansowych Rady, kontrolowanie ich prawidłowości oraz zatwierdzanie do wypłaty,
- Zadaniem komisji rewizyjnej jest:
- dokonywanie raz na kwartał kontroli dokumentów finansowych i stanu gotówki
w kasie Rady, - składanie rocznego sprawozdania z działalności finansowej Rady.
- Zadaniem sekretarza jest protokołowanie zebrań Rady .
Rozdział 6
Organizacja pracy Rady Rodziców
- 9
- Rada obraduje na zebraniach, które są organizowane z początkiem roku szkolnego,
w jego połowie, na zakończenie oraz w miarę bieżących potrzeb. - Pierwsze zebranie Rady zwołuje Dyrektor przedszkola w terminie do 30 września danego roku szkolnego.
- Pierwsze zebranie Rady otwiera Dyrektor przedszkola i przewodniczy mu do czasu wybrania przewodniczącego Rady.
- Na pierwszym zebraniu przewodniczący Rady z ubiegłego roku lub upoważniona przez niego osoba przekazuje przewodniczącemu nowej Rady wszystkie sprawy związane
z działalnością Rady, łącznie z finansami. - Kolejne zebrania Rady zwołuje przewodniczący Rady lub upoważniony przez niego członek Rady, z własnej inicjatywy oraz na wniosek 1/3 rad oddziałowych lub Dyrektora przedszkola.
- Zebrania Rady przygotowuje i prowadzi przewodniczący Rady lub upoważniony przez niego członek Rady.
- O terminie i proponowanym porządku zebrania zawiadamia się członków Rady oraz Dyrektora, w sposób zwyczajowo przyjęty w przedszkolu, na 14 dni przed planowanym terminem zebrania, a w przypadku zebrania nadzwyczajnego na 3 dni przed terminem.
- W zebraniach Rady powinna uczestniczyć, co najmniej połowa jej członków.
- W zebraniach Rady, z głosem doradczym, może brać udział Dyrektor przedszkola, na zaproszenie Rady.
- Przewodniczący Rady może, za zgodą lub na wniosek członków Rady, zapraszać inne osoby do udziału w zebraniach.
- 10
- Rada podejmuje na zebraniach uchwały we wszystkich sprawach zgodnie ze swoimi kompetencjami.
- Uchwały Rady podejmowane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów
w obecności, co najmniej połowy jej członków. - Uchwały mogą być podejmowane w głosowaniu tajnym, po przyjęciu w głosowaniu jawnym formalnego wniosku w sprawie tajności głosowania.
- Wszyscy członkowie Rady w głosowaniu dysponują jednym głosem.
- 11
- Zebrania Rady są protokołowane ręcznie w księdze protokołów i stanowią dokumentację przedszkola.
- Protokół z zebrania Rady powinien zawierać:
- numer, datę i miejsce zebrania,
- listę osób obecnych podczas zebrania,
- zatwierdzony porządek obrad,
- stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniego zebrania,
- przebieg obrad,
- streszczenie wystąpień oraz wnioski,
- uchwały w formie załączników,
- podpisy przewodniczącego i protokolanta.
Rozdział 7
Zasady działalności finansowej Rady Rodziców
- 12
- W celu wspierania działalności statutowej przedszkola, Rada może gromadzić środki finansowe, lecz jako organ przedszkola, dla której organem prowadzącym jest jednostka samorządu terytorialnego, Rada nie ma osobowości i zdolności prawnej, nie może zatem zatrudniać osób i zawierać umów.
- Środki finansowe mogą być gromadzone przez Radę w oparciu o:
- dobrowolne składki rodziców i innych osób,
- inne źródła.
- W zakresie dobrowolnych składek Rada nie może ustalać obligatoryjnych opłat dla rodziców i innych osób, może jednak podejmować wszelkie działania zachęcające do wpłat poprzez wskazanie celu oraz argumentowanie zasadności jego realizacji.
- Propozycje wysokości dobrowolnej składki rodziców Rada ustala na początku każdego roku szkolnego.
- Rodzice mogą indywidualnie zadeklarować dowolną składkę na fundusz Rady.
- Innymi źródłami gromadzenia środków finansowych przez Radę mogą być wszelkie inicjatywy podejmowane przez rodziców wokół przedszkola, np. kiermasze, aukcje, sprzedaż produktów wytwarzanych przez rodziców, darowizny dla przedszkola
z przeznaczeniem na fundusz Rady.
- 13
- Rada jako dobrowolne, samorządowe, trwałe zrzeszenie osób fizycznych o celach niezarobkowych jest uprawniona do podejmowania działań z zakresu sfery pożytku publicznego, do których zaliczają się akcje typu:
- pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób,
- działalności charytatywnej,
- podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kultu.
- Zgromadzone w ten sposób środki finansowe przekazuje się bezpośrednio na cele zbiórki.
- 14
- Fundusze mogą być przechowywane na odrębnym rachunku bankowym Rady.
- Do założenia i likwidacji rachunku bankowego oraz dysponowania funduszami na tym rachunku są uprawnione osoby posiadające pisemne upoważnienie udzielone przez Radę.
- Wpłaty na fundusz Rady rodzice mogą dokonywać jednorazowo lub w wybranych przez siebie ratach.
- Wpłaty przyjmowane są na kwitariusze wpłat stanowiące druki ścisłego zarachowania.
- Fundusze Rady oraz obrót gotówki są księgowane.
- 15
- Rada ustala plan finansowy i preliminarz wydatków na początku każdego roku szkolnego.
- Zgromadzone środki finansowe Rada może przeznaczyć jedynie na wspieranie działalności statutowej przedszkola a więc na wszelkie wydatki związane z kształceniem
i wychowaniem np. wycieczki, nagrody, imprezy przedszkolne, ponadstandardowe wyposażenie przedszkola lub ponadstandardowe środki dydaktyczne. - Rada upoważnia Dyrektora przedszkola do dysponowania funduszem Rady zgodnie
z ustalonym regulaminem i preliminarzem wydatków. - Rada upoważnia przewodniczącego do podpisywania i składania dokumentów
w Urzędzie Skarbowym.
Rozdział 8
Postanowienia końcowe
- 16
- Rada posługuje się pieczątką o treści:
Rada Rodziców
przy Przedszkolu Publicznym Nr 24
w Tarnowie, ul. Westerplatte 11
- Regulamin wchodzi w życie z dniem uchwalenia i obowiązuje wszystkich członków Rady.
- Regulamin powinien być aktualizowany po każdej zmianie przepisów określających zadania i kompetencje Rady oraz po każdej zmianie statutu obejmującej swym zakresem działalność Rady.
- Decyzja dotycząca zmian w regulaminie może być podjęta większością głosów członków obecnych na zebraniu Rady.
- Wybrana w danym roku szkolnym Rada uchwala swój regulamin, nawet jeśli przyjmuje regulamin Rady, która zakończyła swoją kadencję.
Regulamin zatwierdzony Uchwałą Nr 2/2023 Rady Rodziców z dnia 13 września 2023 r.